Przejdź do treści
Strona główna » Pytania i odpowiedzi

Pytania i odpowiedzi

1. Jakie są zasady rekrutacji do projektu?

Rekrutacja do projektu jest otwarta i dostępna dla wszystkich osób dorosłych, które z własnej inicjatywy planują podnieść swoje umiejętności/kompetencje lub zmienić/nabyć nowe kwalifikacje (w tym dla osób z niepełnosprawnościami), umożliwiające rozwój w kierunku umiejętności zawodowych, cyfrowych, niezbędnych do podjęcia pracy – w szczególności pracy w sektorze zielonej gospodarki.

2. Na co mogę otrzymać dofinansowanie?

Projekt zakłada udzielenie 95% dofinansowania na usługi rozwojowe związane z zieloną gospodarką tj. szkolenia/certyfikacja/walidacja lub studia podyplomowe na osobę na studia. Usługi te będą realizowane w ramach formuły operatorskiej przy użyciu Podmiotowego Systemu Finansowania i za pośrednictwem usług oferowanych przez Bazę Usług Rozwojowych. W ramach projektu uczestnik otrzymuje 95% dofinansowania do usługi rozwojowej i wnosi wkład własny w wysokości 5%.
Maksymalny limit dofinansowania usługi rozwojowej takiej jak szkolenie, walidacja lub certyfikacja wynosi do 5 000 zł na osobę oraz do 10 000 zł
na osobę na studia podyplomowe.

3. Jak skorzystać z dofinansowania?

a. W trakcje trwanie naboru, uczestnik składa elektronicznie do Operatora fiszkę zgłoszeniową.
b. Po wstępnym zakwalifikowaniu dostarcza wymagane dokumenty, tj. formularz zgłoszeniowy wraz z odpowiednimi załącznikami.
c. Po ostatecznym zakwalifikowaniu do projektu podpisuje umowę na udział w projekcie.
d. Uczestnik rejestruje się w Bazie Usług Rozwojowych (BUR)  uslugirozwojowe.parp.gov.pl i wyszukuję interesującą go usługę rozwojową tj. szkolenie(a)/studia podyplomowe, z adnotacją „możliwość dofinansowania”.
e. Uczestnik składa wydrukowaną kartę wybranej usługi rozwojowej. Po uzyskaniu pozytywnej oceny podpisuje z Operatorem umowę
na realizację wybranej usługi rozwojowej.
f. Uczestnik wpłaca 5% wkładu własnego do Operatora.
g. Uczestnik bierze udział w usłudze rozwojowej, a po jej zakończeniu dokonuje oceny usługi w BUR.
h. Uczestnik składa do Operatora Wniosek o rozliczenie Usługi Rozwojowej.
i. Operator po zatwierdzeniu dokumentacji rozliczeniowej dokonuje płatności za usługę rozwojową Instytucji szkoleniowej.

4. Czy prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą mogę starać się o dofinansowanie w ramach projektu?

Nie. O dofinansowanie w ramach projektu nie mogą się starać przedsiębiorcy w rozumieniu art.4 ust.1-2 Prawa Przedsiębiorców, czyli:

Pojęcie przedsiębiorcy

a. Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą.
b. Przedsiębiorcami są także wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.

5. Czy w ramach projektu przewidziano możliwości finansowania kosztów opieki nad dzieckiem/osobą zależną osoby dorosłej korzystającej z usługi rozwojowej/ lub z usług doradcy zawodowego?

Nie ma takiej możliwości. Zgodnie z Zasadami wdrażania projektów z zakresu Kształcenia Osób Dorosłych w FESL 2021-2027 (KOD FESL 2021-2027), Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z EFS+ oraz Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 możliwe jest kwalifikowanie jedynie kosztów bezpośrednio związanych z usługą rozwojową i niezbędnych do osiągnięcia celów projektu.

6. Czy spotkanie z doradcą jest obowiązkowe i czy jest dodatkowo płatne?

Spotkanie z doradcą jest bezpłatne i dobrowolne, uczestnik nie ma obowiązku skorzystania z  tej formy wsparcia.

Wybór usługi rozwojowej co do zasady może być poprzedzony usługą doradztwa edukacyjno-zawodowego, której celem będzie właściwe dopasowanie potrzeb uczestników do zmieniającego się rynku pracy. W ramach usługi zapewnimy także wsparcie każdemu chętnemu uczestnikowi z następujących zakresów: zbudowanie motywacji do rozwoju, wsparcie w analizie potrzeb rozwojowych z wykorzystaniem modelu Bilansu Kompetencji, wsparcie w wyborze odpowiednich usług i identyfikacji nabytych umiejętności/kompetencji, oraz wsparcie w ich walidacji i certyfikacji. 

7. Co to są zielone kwalifikacje i kompetencje zawodowe?

Zielone umiejętności – umiejętności o charakterze zawodowym lub ogólnym, niezbędne do pracy w sektorze zielonej gospodarki, czyli takiej,
która jest oparta na odnawialnych źródłach energii, nowoczesnych technologiach ukierunkowanych na niskoemisyjność i zasobooszczędność,
a także na zarządzaniu środowiskowym w przedsiębiorstwach. Przyjmuje się, że zielone umiejętności to takie, które przyczyniają się do budowy „zielonej gospodarki” poprzez tworzenie „zielonych miejsc pracy”. „Zielone miejsca pracy” to te, które przyczyniają się do zachowania
lub przywrócenia stanu środowiska, niezależnie od tego czy występują w tradycyjnych czy nowych rozwijających się „zielonych” sektorach.
„Zielone miejsca pracy” wpływają pozytywnie na zwiększanie efektywności energetycznej i surowcowej, ograniczanie emisji gazów cieplarnianych, minimalizację odpadów i zanieczyszczeń, ochronę i odtwarzanie ekosystemów oraz wspieranie adaptacji do skutków zmian klimatu.

8. Jaka jest wysokość dofinansowania szkolenia/ studiów podyplomowych? Jakie koszty są po stronie uczestnika projektu?

Całkowity poziom dofinansowania usługi rozwojowej typu szkolenie(a)/studia podyplomowe/walidacja/certyfikacja wynosi 95%. Wkład własny uczestnika wynosi 5%.
Maksymalny limit dofinansowania usługi rozwojowej takiej jak szkolenie, walidacja lub certyfikacja wynosi do 5 000 zł na osobę oraz do 10 000 zł na osobę w przypadku studiów podyplomowych.

9. Jakie szkolenia są dostępne?

Operator nie dysponuje zamkniętą listą szkoleń, to uczestnik decyduje, o zakresie, terminie oraz dostawcy usługi z Bazy Usług Rozwojowych. Pamiętać jednak należy, że celem szkolenia jest rozwój w kierunku umiejętności zawodowych, cyfrowych, niezbędnych do podjęcia pracy
w szczególności w sektorach związanych z zieloną gospodarką.

10. Czy wybrana usługa szkoleniowa z BUR może odbywać się w trakcie czasu pracy i w siedzibie pracodawcy?

Nie. Usługa rozwojowa musi odbywać się poza godzinami pracy uczestnika i poza siedzibą pracodawcy. Osoba przystępuje do projektu z własnej inicjatywy, w swoim wolnym czasie.

11. Czym, jest ID wsparcia i jak je uzyskać? 

ID wsparcia to numer wskazujący, że Uczestnikowi projektu zostało przyznane dofinansowanie w ramach projektu (tj. zawarta została umowa o wsparcie). ID wsparcia jest niezbędne do zapisania się na usługę rozwojową. W numerze tym zawiera się numer umowy wsparcia.
ID wsparcia znajduje się na indywidualnym koncie klienta w Bazie Usług Rozwojowych (dalej zwanej „BUR”). Po zalogowaniu się na konto
w BUR w menu Użytkownik zlokalizowanym po lewej stronie znajduje się zakładka „Mój profil”, a w niej dostępne ID wsparcia.

12. Czy można wziąć udział w kilku szkoleniach? Czy szkolenia muszą być prowadzone przez jedną firmę szkoleniową?

a. Tak. Nie ma określonej liczby szkoleń, jest tylko określona pula środków na osobę uczestniczącą w projekcie, tj. maksymalna kwota dofinansowania 5 000 zł. Wartość wsparcia może być przez uczestnika dowolnie rozdysponowana pomiędzy szkolenia.
b. Nie. Szkolenia nie muszą być prowadzone przez jedną firmę szkoleniową. Uczestnik ma możliwość dokonania samodzielnego wyboru usług rozwojowych, które odpowiadają na indywidualne potrzeby rozwojowe.

Po wyczerpaniu limitu u jednego operatora uczestnik może skorzystać ze wsparcia u innego operatora.

13. Czy można wziąć udział w droższych szkoleniach a różnicę w cenie dopłacić z własnych środków?

Tak. Jeśli cena szkolenia o charakterze zawodowym przekracza wartość 5 000 zł. Uczestnik, dopłaca różnicę w ramach wkładu własnego Operatorowi zgodnie z zapisami umowy na usługi rozwojowe.

14. Czym jest baza usług rozwojowych (BUR)?

BUR – internetowa baza usług rozwojowych, obejmująca rejestr dostawców usług zapewniających świadczenie usług rozwojowych należytej jakości współfinansowanych ze środków publicznych, prowadzona w formie systemu teleinformatycznego przez Administratora BUR, którego funkcję pełni Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). BUR umożliwia w szczególności obsługę następujących procesów: publikację ofert usług rozwojowych świadczonych przez Dostawców Usług wpisanych do BUR; dokonywanie zapisów na poszczególne usługi rozwojowe; zamieszczanie ogłoszeń o zapotrzebowaniu na usługi rozwojowe; dokonywanie oceny usług rozwojowych zgodnie z Systemem Oceny Usług Rozwojowych; zapoznanie się z wynikiem ocen usług rozwojowych dokonanych przez pozostałych uczestników usług.

Baza dostępna jest pod adresem www.uslugirozwojowe.parp.gov.pl.

15. Jak założyć konto w BUR?

Aby założyć konto w BUR należy wejść na stronę internetową  https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl, w prawym górnym rogu kliknąć zakładkę „Zarejestruj się”. W kolejnym kroku należy wypełnić formularz rejestracji użytkownika i go zatwierdzić. Po chwili na adres e-mail przyjdzie wiadomość o aktywacji konta w BUR i aby to zrobić, trzeba wejść w link i aktywować konto.
Należy pamiętać, że dopiero kliknięcie w link aktywacyjny kończy proces rejestracji konta w BUR.

16. Jak zapisać się na szkolenie/studia podyplomowe w Bazie Usług Rozwojowych?

Zapisu na szkolenie należy dokonać na stronie https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl. Użytkownik loguje się do Bazy Usług Rozwojowych i wybiera usługę rozwojową tj. szkolenie. Usługę można wybrać wpisując jej numer w wyszukiwarce lub wyszukać wybierając interesujące użytkownika kryteria. Wyszukiwarka znajduje się w zakładce „Baza usług” w nagłówku górnym strony. Aby zapisać się na usługę należy kliknąć przycisk „Zapisz się”, który widnieje na karcie usługi. Ważne aby na karcie usługi widniała informacja o możliwości dofinansowania usługi.
Następnie należy wybrać profil Użytkownik i kliknąć przycisk „Wybierz”, który przenosi do formularza zapisu.
Wypełnij formularz i dodaj dofinansowanie klikając w przycisk „Dodaj dofinasowanie”. Pamiętaj również o dodaniu ID wsparcia i wysłaniu formularza.

17. Czy dofinansowaniu w ramach projektu podlegają tylko usługi wpisane do Bazy Usług Rozwojowych.

Tak, dofinansowaniu w ramach projektu podlegają tylko usługi rozwojowe oznaczone jako usługi z dofinansowaniem wpisane do Bazy Usług Rozwojowych.

18. Czy przy naborze wniosków obowiązuje zasada „kto pierwszy”?

O zakwalifikowaniu się do projektu decydują kryteria punktowe, a nie kolejność zgłoszeń.

W razie potrzeby zapraszamy do kontaktu: info@inkubatorsl.pl

Skip to content